WIZJA PRZEDSZKOLA
Koncepcja pracy przedszkola ukierunkowana jest na rozwój dzieci, z uwzględnieniem: potrzeb rozwojowych naszych wychowanków, specyfiki pracy przedszkola i oczekiwań środowiska lokalnego. Przedszkole nasze jest placówką nastawioną na rozwój dziecka, tak aby poznało radość płynącą z zabawy, nauczyło się nawiązywać relacje z innymi dziećmi, z przyjemnością odkrywało i rozumiało otaczający go świat, nauczyło się samodzielności, zasad bezpieczeństwa oraz radzenia sobie z trudnościami, poznało nowe doświadczenia i odnosiło sukcesy. Każdemu dziecku stwarzamy szansę na miarę jego możliwości . Dążymy do tego, aby nasi wychowankowie osiągnęli gotowość szkolną i odnosili sukcesy w szkole. Dbamy o potrzeby dzieci i rodziców. Rodzice czynnie uczestniczą w życiu przedszkola .
MISJA PRZEDSZKOLA
"Dobry wychowawca, który nie wtłacza a wyzwala, nie ciągnie a wznosi, nie ugniata a kształtuje, nie dyktuje a uczy, nie żąda a zapytuje - przeżyje wraz z dziećmi wiele natchnionych chwil."
Janusz Korczak
„WSZYSTKO ZACZYNA SIĘ W PRZEDSZKOLU”
CELE NASZYCH DZIAŁAŃ:
- Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
- Budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
- Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
- Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
- Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
- Troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
- Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
- Wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
- Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
- Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
ROLA NAUCZYCIELA WYCHOWAWCY
- Wychowankowie mają w nauczycielach wsparcie, a ci każdemu dziecku zapewniają podmiotowe traktowanie i dbają o jego wielostronny rozwój.
- Pedagodzy w naszym przedszkolu współpracują ze sobą i dzielą się zdobytą wiedzą. Pogodna atmosfera w przedszkolu i życzliwi nauczyciele umiejętnie otaczają opieką wszystkie dzieci.
- Nauczycielki znają potrzeby i zainteresowania dzieci oraz posiadają umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć. Konstruują ciekawe i bogate oferty zabaw i zadań, są dobrze przygotowane merytorycznie, metodycznie. Poszukują innowacyjnych rozwiązań, mają wysokie kwalifikacje, pracują z pasją ciągle doskonaląc swoje umiejętności.
- Nauczycielki ściśle współpracuje z rodzicami, uwzględniają ich potrzeby i oczekiwania. Angażują rodziców do pracy na rzecz przedszkola. Rodzice są naszymi sojusznikami, a działania nasze są skoordynowane..
- Zespół zadaniowy monitoruje procesy zachodzące w przedszkolu i udoskonala je z wykorzystaniem nowoczesnej wiedzy i własnych doświadczeń. Dyrektor i nauczyciele dbają o sprawność systemu i właściwe wykorzystanie zasobów. Ponadto nauczyciele współpracują ze sobą na co dzień. Dzielą się wiedzą i doświadczeniem w ramach MODN-u. Opiekunowie stażu i nauczyciele stażyści podejmują działania zaplanowane w podpisanych kontraktach.
- Wszyscy pracownicy naszej placówki współdziałają ze sobą. Tworzą przyjazną atmosferę, dzięki której dzieci czują się akceptowane i bezpieczne
WIZJA DZIECKA W NASZYM PRZEDSZKOLU
Dziecko jest:
- Ciekawe świata
- Ufne w stosunku do nauczycieli
- Radosne
- Aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola
- Twórcze i samodzielne w działalności zabawowej i edukacyjnej podejmowanej na rzecz własnego rozwoju
- Uczciwe i prawdomówne
- Odpowiedzialne i obowiązkowe
- Kulturalne i tolerancyjne
- Świadome zagrożeń
MODEL ABSOLWENTA
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia
Wykazuje:
- Motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego
- Chęć poznawania świata
- Umiejętność przyswajania nowych pojęć , logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania
- Umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałości
- Umiejętność radzenia sobie z trudnościami (nie zniechęca się, gdy mu się coś nie uda, podejmuje próby radzenia sobie z zadaniem)
- Umiejętność współpracy w grupie (podporządkowuje się poleceniom, normom, umie współdziałać z innymi)
- Tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań
- Samodzielność
- Odporność na stres (sytuacje problemowe, konflikty z kolegami)
Posiada:
- Zdolność do obdarzania nauczycielki (i innych dorosłych) uwagą
i porozumiewania się z nią w zrozumiały dla niej sposób
- Wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia
- Podstawową wiedzę o świecie
Umie:
- Cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie
- Posługiwać się zdobyczami techniki
Rozumie, zna przestrzega:
- Prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
- Zasady bezpieczeństwa, zasad higieny, dbałość o zdrowie i sprawność fizyczną
- Zasady kultury współżycia, postępowania
- Kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe
- Potrzebę szanowania przyrody i środowiska (prezentuje postawę proekologiczną)
Nie obawia się:
- Występować publicznie – reprezentować grupę, przedszkole,
- Chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami artystycznymi, sportowymi, sukcesami,
- Wykazać inicjatywy w działaniu,
- Wyrażania swoich uczuć,
Dziecko ma prawo do:
- Życia i rozwoju
- Swobodnej myśli, sumienia i wyznania
- Aktywnej, serdecznej miłości i ciepła
- Spokoju i samotności, gdy tego chce
- Snu lub wypoczynku, jeśli jest zmęczone
- Indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju
- Pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą
- Wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi
- Wspólnoty w grupie
- Zabawy i wyboru towarzyszy zabawy
- Pomocy ze strony dorosłych i kontaktów z nimi na zasadzie równouprawnienia
- Nauki, informacji , badania i eksperymentowania
- Nauki jak podchodzić do niebezpieczeństw
- Oświadczania konsekwencji swojego zachowania
- Zdrowego żywienia
ZASADY PEDAGOGICZNE
Zasady pedagogiczne jakimi się kierujemy zapewniają podmiotowe traktowanie dziecka, są nimi:
1. Zasada indywidualizacji
Należy dużą wagę przykładać do obserwacji dziecka w celu poznania jego rozwoju, określenia aktualnych umiejętności, preferencji, zainteresowań , uzdolnień oraz celu dostrzegania i wykorzystywania- dla stymulacji rozwoju – okresów szczególnej wrażliwości na poszczególne rodzaje oddziaływań i momentów gotowości do uczenia się określonych umiejętności
2. Zasada samodzielności
Ta zasada sprzyja dostępności wszystkich materiałów dydaktycznych, znajdujących się w sali. Mają one stała miejsce na półkach skąd dzieci biorą je i odkładają samodzielnie. Dziecko wykorzystując materiał musi samodzielnie rozwiązać zadanie. Samodzielność w podejmowaniu samodzielnych zadań służy kształtowaniu się osobowości, zwłaszcza zdobywaniu poczucia wiary w siebie, umiejętności analizy i oceny własnego działania, rozwijaniu wewnętrznej motywacji do działania. Świadomość możliwości popełniania błędów.
3. Zasada wolności swobody działania
Zasada ta odnosi się do wyboru przez dziecko rodzaju aktywności oraz jej przedmiotu; tempa uczenia się, miejsca i formy pracy oraz sposobu jej wykonania. Prawo dziecka do wyboru zdań, ról, partnera działania kształtuje poczucie odpowiedzialności za siebie oraz poczucie wpływu