Zapraszamy do naszych przedszkoli
Niepubliczne Przedszkole Radosny Zakątek jest miejscem, które cieszy się dobrą opinią i zaufaniem rodziców. Dynamiczny rozwój oraz stawianie na pierwszym miejscu dobra naszych wychowanków sprawiają, że jesteśmy placówką godną polecenia. Przyjmujemy maluchy w wieku od 2,5-5 roku życia. Wspieramy indywidualny rozwój dzieci pod względem psychicznym, społecznym i fizycznym, uczymy je samodzielności i odpowiedzialności. Zapraszamy do kontaktu.
TRZYLATEK W PRZEDSZKOLU - KILKA INFORMACJI DLA RODZICÓW
Adaptacja, a więc przystosowanie się do nowego środowiska społecznego, sytuacji oraz warunków należy do tych mechanizmów, z których każdy człowiek korzysta przez całe życie. Wobec tego niezwykle ważne są pierwsze doświadczenia i kontakty dziecka z szerszym środowiskiem społecznym czyli przedszkolem.
Sytuacja dzieci trzyletnich w pierwszych dniach pobytu w przedszkolu, które nie znają wcześniej żadnego z elementów nowego środowiska i spotykają się w określonym miejscu i czasie jest wyjątkowo trudna. Dziecko czuje się zdezorientowane i tak jak dorosły odczuwa lęk przed nowym o nieznanym. Każde z dzieci jest inne, a przychodząc do przedszkola przynosi ze sobą bagaż pewnych doświadczeń, nawyków i przyzwyczajeń nabytych w kręgu rodziny. Otoczone dotychczas troską, znajdujące się w centrum uwagi członków rodziny, uczęszczając do przedszkola staje się uczestnikiem grupy rówieśniczej kierowanej przez nauczycielkę. Dla wielu z nich oznacz to pierwszy kontakt z dużą grupą. Tutaj wykonuje szereg czynności według z góry określonego rozkładu dnia: bawi się, uczestniczy w zajęciach zorganizowanych przez nauczycielkę, nawiązuje kontakty z rówieśnikami, spożywa posiłki, doskonali czynności samoobsługowe, uczy się samodzielności. Niektóre dzieci są bardzo zaciekawione nową sytuacją i otoczeniem. Inne czują się niepewnie i niespokojnie. Część dzieci przystosowuje się bowiem dość szybko, u innych natomiast okres aklimatyzacji trwa nieco dłużej.
Na poczucie bezpieczeństwa i niezależności w nowym otoczeniu z pewnością wpływa zakres i poziom posiadanych umiejętności samoobsługowych, w szczególności:
- samodzielne jedzenie łyżką
- mycie rąk
- czynności higieniczne przy załatwianiu potrzeb fizjologicznych
- zdejmowanie i ubieranie podstawowych części garderoby (np. nakładanie kapci)
- rozpoznawanie swoich rzeczy wśród innych
- wycieranie nosa - w miarę rytmiczne chodzenie po schodach przy poręczy
- znajomość swojego imienia i nazwiska
Przeciętny rozwój dziecka w pełni umożliwia mu opanowanie tych czynności, a pod wpływem treningu w rodzinie i przedszkolu usprawni je. Dla wielu dzieci pierwsze kontakty z przedszkolem są źródłem przykrych doświadczeń i napięć emocjonalnych utrudniających im przystosowanie. Aby złagodzić ból rozstania, zmniejszyć do minimum dramat dziecka, należy podjąć działania zmierzające do szybszej i łagodniejszej adaptacji. Poniższe wskazówki mogą je znacznie ułatwić:
Nauczyciel chętnie poinformuje rodzica o tym, jak dziecko zjadło posiłek, czy dobrze się dziś bawiło, czy wystąpiły jakieś problemy, jak sobie radzi podczas zajęć i zabaw z rówieśnikami. Dzieci bardziej ufnie i chętniej przekraczają już próg przedszkola, bawią się z kolegami, są radosne.